Thursday, April 15, 2010

Mengenal masyarakat disekelilingmu


Waktu di hospital, semasa menunggu kawan keluar dari hospital setelah selamat melahirkan baby sulungnya. aku duduk di kerusi sebelah sorang makcik...


Aku : tunggu sapa mak cik?(Allah, lupa bg salam)
Mak cik : tunggu anak, melahirkan anak sulung...kira tengok cucu la...
Aku : owh, cucu ke berapa ni?(Soalan lazim aku)
Mak cik : yang ke 13...
Aku : cucu sulung dah umur berapa?
Mak cik : tingkatan 3.pandai budaknya, asyik periksa dapat A je...ni pun cikgu yang hantar ke sekolah berasrama penuh waktu dpt 5A dalam UPSR.
Aku :(huh! bisa)
Mak cik : anak mak cik yang bersalin ni anak bongsu...umur 16tahun...
Aku : eh! tak sekolah ke?
Mak cik : dia taknak belajar dah...liar budaknya...
Aku :(mak sendiri kata anak liar?ngerinya...)
Mak cik : kawannya macam2, ayah kepada anak yang baru lahir ni bukan ayah sebenar…
Aku : ayah sebenarnya mana?
Mak cik : tak bertangungjawab...nyaris ada yang ini, nak kat anak makcik..baru 3 bulan kawin...
Aku : baiknya…makcik kenal ke yang ini?

Mak cik : tak…mak cik tak kenal kawan2 dia, tapi mujur la yang ini mahu jaga dia…waktu sarat mengandung pun dia yang banyak tolong…makcik ada tanya dia tak menyesal ke kawin dengan anak makcik…tidak katanya…

Aku : (moga2 dia ikhlas)

Mak cik : ayah baby tu yang sebenar,keluarganya taknak terima anak makcik, katanya anak makcik dah tak laku…kalau ye pun jangan la kata nak makcik macam tu…makcik taknak dia buang anak macam berita dalam tv tu…baik jaga…kalau taknak bela pun baik bagi kat orang, jangan buang merata2…

Aku : betul…

Kawan aku pun dah selesai urusan hospital dan bergerak pulang.aku bersalam dengan makcik tadi

Aku : nanti jumpa lagi…(entah bila agaknya)

Makcik tu senyum dan menganggukkan kepalanya…

Perbualan yang ringkas tapi berkesan dalam hatiku…banyaknya cabaran mendidik anak zaman sekarang ini. Ya Allah bantulah aku melahir dan mendidik anak2 aku nanti sehingga menjadi insan yang berguna kpd AGAMA, bangsa dan negara. Anak yang semasa hidupku menghiburkan dan semasa matiku mendoakan kesejahteraanku...Dan lagi satu cabaran mendekati,memahami dan menasihati mad'u...Permudahkanlah aku Ya Allah...





No comments:

Post a Comment